Bruk av nettskjema for klager.
Vi setter stor pris på tilbakemeldinger fra våre pasienter. Din erfaring og tilfredshet er fundamentale for vår kontinuerlige forbedring.
For å lette prosessen med å håndtere klager, oppfordrer vi pasientene til å bruke vårt nettskjema tilgjengelig på hjemmesiden. Vennligst unngå å inkludere sensitiv informasjon som personnummer eller detaljerte medisinske opplysninger i skjemaet. Vår målsetning er å håndtere alle klager med den største respekt og fortrolighet, og å adressere eventuelle problemer på en konstruktiv måte.
-
Ved en legetime betaler du for legens tid og faglige vurdering. Selv om resultatet av besøket kanskje ikke alltid samsvarer med dine forventninger. Betalingen er ikke avhengig av om de spesifikke ønskene eller forventningene til behandling blir oppfylt.
Legenes hovedansvar er å tilby sikker og effektiv behandling som er i tråd med gjeldende medisinske standarder. Noen ganger kan det pasienten spør om, enten det er en spesifikk medisin, henvisning, eller test, ikke være medisinsk begrunnet eller anses som nødvendig basert på legens faglige vurdering.
-
Vi forstår at ventetid for legetimer kan være frustrerende. Selv om vi ikke kan garantere umiddelbar time hos din fastlege til enhver tid, sikrer vi at du får en legetime innen fem virkedager.
Regelen gjelder at legesenteret skal tilby legetime hos en av våre leger innen fem arbeidsdager. Du kan da få time hos annen lege.
Vær oppmerksom på at tre av våre fastleger er ALIS-leger som jobber 50% hver. Dette betyr at i tilfeller der det haster, og din ALIS-lege ikke er tilgjengelig, vil du bli tilbudt time hos en av de andre legene på kontoret for å sikre kontinuerlig og effektiv behandling.
-
Nei, vi kan ikke gi deg medisiner før tiden. Både legen og apoteket har regler som skal følges i forhold til medisinutlevering når det gjelder tid. Pasienten må følge påskriften på resepten og resepsjonen skal påse at alle pasienter etterlever dosering på all medisinering. Dette følger også av retningslinjer og er spesielt strengt mtp smertestillende medisiner, sovemedisin, beroligende medisiner og annen vanedannende medisin. Fastlegen har skal veilede om fornying av resepter om pasienten ikke følger opp avtaler eller doseringer slik det står på resepten. Og derfor ønsker vi at henvendelser om resepter skal foregå på e-konsutlasjon eller fysiske timer.
-
Nei, pasienten får ikke alltid ta prøver hen ønsker. pasienten har ikke krav på å ta noen bestemt blodprøver hos oss uten faglig grunnlag. Hverken sykehus eller pasienten kan bestille prøver hos oss. Legen skal etter behov vurdere utfra faglig skjønn og samfunnsøkonomi og etter gjeldende retningslinjer hvilke prøver som kan tas.
-
Selv om du har et frikort som dekker mange av dine helsekostnader, er det viktig å være oppmerksom på at frikortet dekker utgifter til behandling du faktisk mottar. Når det kommer til avtaler hvor pasienten ikke møter opp, oppstår det en situasjon hvor helsetjenesten som skulle vært levert blir ubrukt, og ingen faktisk behandling finner sted.
Regelverket rundt frikort og egenandeler fastsettes av Helfo (Helseøkonomiforvaltningen) og gjelder kun for konsultasjoner som faktisk gjennomføres. Dette betyr at hvis du ikke møter opp til en avtalt time uten å avlyse i henhold til klinikkens regler (24 timer i forveien), kan klinikken kreve betaling for den tapte tiden.
Dette gebyret reflekterer ikke bare den tapte inntekten for klinikken, men også den tapte muligheten til å tilby denne timen til en annen pasient som kunne ha hatt behov for behandling. Gebyret for ikke å møte opp er ikke dekket av frikortet fordi ingen medisinsk behandling ble levert, og dermed faller det utenfor rammen av hva Helfo dekker.
-
Ja legen kan gjøre det. Pasienter har ikke en selvstendig rett til å velge den behandlingen eller de medikamentene de selv vil fra fastlegen, men kan gjerne foreslå. Fastlegen skal imidlertid etter lov, forskrift og retningslinjer gjøre en prioritering på faglig basis om hva som totalt sett er den beste oppfølgingen. Viktig dokumenter her er statlige prioriteringsveiledere.
-
Nei. legen skal avgjøre henvisninger sett utfra faglig vurdering og prioriteringsveiledere som helsedirektoratet har utgitt. Henvisninger til røntgen , spesialister mm vil fastlegen din vurdere om du faktisk har krav på eller ikke sett utfra symptomer og sykdomslengde samt funksjonsnedsettelse.
-
Ja det er riktig. Fastlegene ved senteret følger i stor grad retningslinjer og faglige normer for behandling og oppfølging. Et nylig eksempel er at mange fastleger skriver ut slankemedisinen Ozempic til sine pasienter selv om de ikke har diabetes, noe vi ikke gjør her. Retningslinjer er at Ozempic skal forbeholdes pasienter med diabetes og Wegovy kan gis til pasienter uten diabets som del av en slankeprosess. Dette blir oppfattes som urettferdig av våre pasienter, men vi har en klar politikk hos oss om å holde oss til regelverket så langt vi klarer det.
-
Det er fordi apoteket ikke har oversikten over hvilke diagnoser som er avgjørende for om du kan få en resept på blå refusjon. Apoteket sier gjerne at en medisin er mulig å få blå resept, men ikke at du har krav på dette. Det må fastlegen din først sjekke ut, og at du fyller kravene. Det er den som skriver ut legemidlet som har ansvaret for at det er korrekt utstedt iht. lovverket.
-
Fastlegen vurderer om du fyller kriterier for å få drosje til behandling til fastlegen. Fastlegen kan også antyde ovenfor sykehuset at du kan komme til å trenge transport, men sykehuset skal da vurdere om du faktisk fyller kravene.
-
Vi forventer hos oss at du selv følger opp dine prøvesvar selv på furstpasient.no . Prøvesvar som er sterkt avvikende og som trenger umiddelbar oppfølging vil vi ringe opp til deg på. Ellers vil lett avvikende prøvesvar bli kommentert på pasientsky.no eller melding som vi sender, om vi mener det er nødvendig. Har du fortsatt plager etter en konsultasjon hos oss, må du bestille ny time for oppfølging.
-
Om legen din har sagt at han skal henvise deg, vil varet på henvisningen ligge på din bruker i helsenorge.no på mine sider og mine henvisninger. Om du ikke finner henvisingen der er den ikke blitt sendt eller ferdigstilt, evt har det blitt en misforståelse mellom deg og legen din. Vi anbefaler at du sjekker helsenorge i løpet av 10 dager for å følge svaret på henvisningen, og om den ikke er å finne der, så sender du legen dine en pasientsky melding og etterlyser henvisningen. Vi forbeholder muligheten for at det forekommer misforståelser i konsultasjoner slik at du selv har et ansvar for å følge dette opp.
-
Dette er en klage du må rette til sykehuset direkte selv. Om du mener de har gjort dårlig jobb eller ikke funnet ut av hva du feiler, er det ikke fastlegens ansvar å henvise til annet sykehus eller spesialist. Det er det sykehuset selv som skal vurdere etter at du har klaget til dem på egen hånd. Når de klage er mottatt skal sykehuset vurdere om de skal henvise til annet sykehus eller tredje linje tjeneste. All informasjon om utredning som allerede er gjort skal da vedlegges slik henvendelse. Fastlegen skal ikke henvise på nytt for dette. ( hjf spesialisthelsetjesteloven og pasientrettighetsloven) men du har krav på secion opinion.
-
Item description